08 februari 2009

Sverigedemokraterna och IKEA

Läste denna artikel på svd och tyckte det var en rätt bra artikel. Jag har träffat och pratat med Kenneth Sandberg vid många tillfällen och den bild av honom som artikeln ger stämmer bra med mina erfarenheter. Man kan välja att se världen som ett nollsummespel och i konfliktrisker, gränser och så vidare. Men vart leder det, inte till en bättre värld i alla fall.

På tal om nollsummespel, IKEA hade inte fått in de varor som vi glömde kvar vid kassan i går. Tråkigt, men inte oväntat. Man kan se det som ett nollsummespel, det vi förlorade vann någon annan. Fast så är det ju inte, det hade rimligtvis större värde för oss eftersom det var saker vi behövde, den som fick kassen kanske mest lägger undan det eller säljer det på blocket.

Statsvetaren Tommy Möller anser att de borgliga partierna måste tydligt markera mot ett ens passivt stöd från SD. Tja kanske, kanske inte. SD förlorar inte på ett sådant beteende, och om de borgliga hamnar i en sits då de måste få passivt stöd från SD för att hålla regeringsmakten tror jag hellre de väljer att förlita sig på att MP ger det passiva stödet som behövs.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är ditt jävla problem egentligen? Varför vill du inte att Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen? Varför vill du att Alliansen samarbetar med Miljöpartiet istället för Sverigedemokraterna? Hur kunde det gå så fel för dig? Varför är du en sådan förrädare och pissar på dina gamla partikamrater? Har du ingen skam i kroppen? Du kan ta avstånd från Sverigedemokraterna hur jävla mycket du vill och samarbeta med Expo hur mycket du vill, men både du och alla andra sverigedemokrater VET varför du gick med i Sverigedemokraterna och engagerade dig i partiet på riktigt. Problemen kommer inte att försvinna bara för att du blir politiskt korrekt! Skulle jag vara du skulle jag skämmas ögonen ur mig. Patetiskt är bara förnamnet!

Anonym sa...

Hahaha ännu mer patetisk är väl du annonym som erkänner att SD inte är politiskt korrekta.
Ni som sitter i SD är så helvetes jävla trångsynta och efterblivna mentalt. Öppna upp ögonen och se verkligeheten, vi lever inte längre på 1800 talet.
På dig låter det mer som att erat lilla pajjashak SD är en klan man aldrig kan lämna, demokrati handlar just om åsikter, om nu Gorm ändrat åsikt låt han då göra det.
Patetiskt är bara förnamnet av ditt inlägg!!!!!

Gorm Lind sa...

Ska försöka ge ett seriöst svar...

Jag vill inte att SD ska komma in i riksdagen för att jag inte anser att de tillför något positivt till världen.

Jag anser att ett samarbete mellan Mp och de borgeliga skulle vara bättre för sverige än om de borgeliga förlitar sig på sd-stöd.

Jag är inte en förrädare, när jag uteslöts var jag väldigt mycket sd-are, mentalt. Så är inte fallet längre. SD uteslöt mig, jag lämnade SD, mentalt, ett tag efter det skedde.

Jag har väl lite skam i kroppen, men det är väl inte så att jag går omkring och skäms eller tycker att andra ska skämmas i någon större omfattning nej.

Jag känner det är rimligt för mig att jag ska ta avstånd från SD då jag tidigare varit en tämligen aktiv företrädare för det partiet. Det är något jag ångrar i dag.

Jag samarbetar inte med Expo i någon större utsträckning. De har intervjuat mig, det är ungefär det. Vill de av något skäl intervjua mig igen, är det okej. Jag har inget problem med att samarbeta med dem.

Jag gick med i SD för att jag på den tiden kände att invandringen och invandrarna var ett stort, gigantiskt, problem och att Sverige, och jag personligen, på alla plan förlorade och förlorade stort på det. Jag tycker inte så längre.

Jag har tänkt en del över hur jag tänkte och resonerade på den tiden , och även om jag kanske inte ansåg det då, är min slutsats nu att jag var rasistisk i mina tankegångar på den tiden. Jag beklagar det men samtidigt känner jag mig nu trygg i vem jag är nu. Jag känner mig mentalt befriad helt enkelt.

Sant är att det inte är många problem som försvinner för att jag har blivit "politiskt korrekt". Men några problem har i alla fall försvunnit, jag är inte längre mentalt fastlåst i konflikttänkande, vi och dom- tänkande. Det är i alla fall något, inte sant :)