31 januari 2009

Kärnkraft och folkomröstningar

Kärnkraft och dess vara eller inte vara är på tapeten igen. 1980 skedde en folkomröstning och de kom på den tiden fram till att vi som finns här i Sverige i dag inte ska ha kärnkraft.

Jag har lite svårt att ta det på allvar. En folkomröstning som beslutar vad som ska göras 30 år fram i tiden är närmast parodisk. Saker händer på de 30 åren. Nya kunskaper och nya perspektiv. Vi är kapabla att fatta egna beslut baserat på vad vi i dag känner är rätt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Instämmer. I folkomröstningen som skedde 1980 röstade många "för sina barn och dess framtid" Gissa vad, vi har växt upp nu, och vi vill ha kärnkraft. Åtminstone till vi har färdigutvecklat ett hållbart alternativ, något varken vindkraft eller fusion är än.

Jimmy S. Windeskog sa...

Fast samtidigt förklarar supergeniet Mona Sahlin att nya kärnkraftverk inte kan komma på tal.

Gorm Lind sa...

JudaZ precis, jag var 9 år när den folkomröstningen skedde. Det jag kommer ihåg var att en mina äldre systrar hade ett 2kärnkraft - ja tack" märke, eller något sådant. Men som du säger, vi har vuxit upp.

Mats Eriksson sa...

Det visar hur obefintlig demokratisyn politikerna har tycker jag, det minsta man kunde begära är att man följer folkomröstningsbeslut. Om man anser att förutsättningarna ändrats kan man faktiskt begära att man håller ny folkomröstning, om man nu vill ha demokrati. Vad skall vi annars ha folkomröstningar och demokrati till? Skall politikerna inte följa folkviljan?

MvhME/Mats

Gorm Lind sa...

Det handlar nog mer om att de på den tiden ville känna att de "gjorde något". De förstod mycket väl att de inte ville klara sig utan kärnkraft, men då de inte tyckte om den, tog de beslut att de som kommer längre fram inte ska ha den, någon gång i framtiden. Det är för mig väldigt svårt att ta ett sådant beslut på allvar. Det är definitivt inte demokratiskt.

Mats Eriksson sa...

Huruvida man kan vara utan kärnkraft eller inte därom tvista de lärde, det är väl mer än fråga om vilja och vad man satsar på!
Men var i ligger demokratin i att strunta i folkomröstingsresultatet, utan att ha en ny folkomröstning? För min del så tycker jag det är solklart att det visar på att politikerna borde på skickas på demokratikurs!

Men ha gärna en ny folkomröstning anser jag. Men att politikerna helt nonchalerar och kör över en folkomröstning vittnar allt annat än demokratiskt tänkande!


MvhME/Mats

Gorm Lind sa...

klart vi kan klara oss utan kärnkraft. Det leder obönhörligen tills stora komplikationer, men visst går det. Livet går vidare ändå.

Men, en folkomröstning som beslutar vad som ska göras om 30 år är både parodisk och odemokratisk. Att ta hänsyn till något så dumt är dumt i sin tur. Ny folkomröstning, tja kanske det. Men i så fall ska det som det beslutas om genomföras nu, inte om 5, 10, 15, 20, 30 år eller så.