23 mars 2009

Skolvansinne

Fick i dag ett brev om att det kommer bli förändringar på Sylteskolan, där jag har ett barn i vardera årskurs 9, 4 och 2. Det handlar om att årskurs 6 framöver ska samordnas med årskurs 7 och att årskurs 8 och 9 skall samordnas. Det är en helt okej organisation, jag har väl inget egentligen att invända mot detta om det finns en tanke bakom.

Men..

Då kommer detta längre ned i brevet "en år 6 - 7 där vi håller antalet pedagoger som undervisar så låg som möjligt.."

Så låg som möjligt? Jag kände väl att det inte var en lösning jag tyckte kändes bra, Skrev därför till brevets författare Per Hellmark, områdeschef för bland annat Sylteskolan. Detta var mitt brev:

Hej!

Jag fick i dag i egenskap av förälder till ett barn i årskurs 4 på Sylteskolan ett brev från dig. Brevet väckte vissa funderingar hos mig, och jag vill gärna ha ett klargörande på hur du resonerar när du skriver att den tänkta framtida årskurs 6 - 7 skall ha så lite pedagogiskt personal som möjligt? Som förälder med en önskan om att mitt barn ska få en god undervisning känns det.. ja som en förfärlig målsättning.

Vänliga hälsningar,

Gorm Lind

Tog väl kanske två timmar, så kom detta svar:

Hej!
Sylte 6-7 kommer att eftersträva att har så få pedagoger som möjligt i undervisningssituationen för att på detta sätt skapa så trygg miljö för eleverna som möjligt.
Under åren 8 och 9 kommer antalet pedagoger att öka.

Okej, har man inställningen att pedagoger skapar otrygghet kan jag förstå detta., men det är väl inte riktigt så att jag känner att den skola som ska ersätta lärare med vaktpersonal i någon form, vilket det i mångt och mycket handlar om, känns så där jättekul att skicka barnen till. Får ta mig en funderare över hur vi bäst skapar en bra situation för våra barn. Och det måste väl ligga i linje med vad även Sylteskolan känner, för med färre elever, blir det ju lättare för dem att ha färre pedagoger (jag gillar egentligen ordet lärare bättre).

Inga kommentarer: